«گروه اقدام» برای حل بحران سیاسی سوریه در نشست روز شنبه (۱۰ تیر، ۳۰ ژوئن) در ژنو بر سر طرح تشکیل دولت انتقالی در سوریه به توافق رسید. شرکت‌کنندگان در این نشست اعضای دائم شورای امنیت، دبیرکل سازمان ملل، اشتون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به اضافه نمایندگانی از ترکیه، عراق، قطر، دبیرکل اتحادیه عرب بودند. حضور کشورها در ژنو در سطح وزیران خارجه بود.

پیش‌نویس طرحی که مورد توافق قرار گرفت با عنوان «راهبردها و اصول دولت انتقالی سوریه» توسط کوفی عنان ارائه شده بود. در این طرح تصریح شده که عوامل حکومت کنونی در سوریه هم می‌توانند در کنار چهره‌های برجسته مخالفان سوری در دولت انتقالی که با هدف تحقق صلح تشکیل می‌شود، نقش داشته باشند.

بخش عمده اختلافات درباره این طرح به سرنوشت بشار اسد مربوط می‌شد. آمریکا، اروپا و هم‌پیمانان عرب آنها مخالف حضور بشار اسد در قدرت مربوط بود. به اعتقاد آنها بشار اسد با سرکوب و کشتار گسترده شهروندان سوری، شانس حضور در قدرت را برای همیشه از دست داده است. روسیه و چین با این نظر مخالف بودند و طرح مورد توافق نیز درباره آن موضع مشخصی اتخاذ نکرده است.

بیانیه گروه اقدام

طرح کوفی عنان سرانجام با اعمال اصلاحاتی در متن آن، مورد توافق همه شرکت‌کنندگان در این نشست قرار گرفت. در بیانیه‌ای که «گروه اقدام سوریه» در پایان نشست منتشر کردند بر ضرورت توقف خشونت‌ها در سوریه تاکید و نقض حقوق بشر در این کشور محکوم شده است.

این بیانیه تاکید کرده است که گام‌های اصلی برای حل و فصل بحران سوریه باید با تشکیل دولتی انتقالی در بستری بی‌طرف آغاز شود. بنا بر این بیانیه دولت انتقالی باید دارای اختیارات کامل باشد و اپوزیسیون و دیگر طرف‌ها را در بر گیرد.

این بیانیه ادامه داده است که باید منافع مردم سوریه در هر توافق سیاسی که برای پایان دادن به بحران این کشور بر سر آن مذاکره می‌شود، مد نظر قرار گیرد. بیانیه نشست ژنو بر ضرورت اجرای طرح شش بندی کوفی عنان تاکید کرد.

فقدان جدول زمانی دقیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *