سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم در کنفرانس خبری پس از پایان نشست ژنو از طرح کوفی عنان اعلام حمایت کرد و آن را راه پایان دادن به بحران سوریه دانست. وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که طرح مورد توافق هیچ پیش‌شرطی ندارد.

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که برخی از طرف‌های حاضر در نشست ژنو می‌خواستند در بیانیه پایانی خواسته‌هایی را بر سوری‌ها تحمیل کنند اما مسکو مخالفت کرد. در پیش‌نویس طرح ژنو، حضور اعضای حکومت سوریه در دولت انتقالی ناممکن شده بود که با مخالفت روسیه این بند حذف شد.

وزیر امور خارجه روسیه استفاده از بند هفتم منشور سازمان ملل برای تحمیل اجرای مصوبات بر سوریه را نادرست دانست و گفت گروه‌های مسلحی هستند که با پشتیانی از برخی طرف‌های خارجی خشونت‌ها را افزایش می‌دهند. بند هفتم منشور سازمان ملل، ناظر به خطر افتادن صلح و ثبات جهانی است که زمینه را برای مداخله نظامی فراهم می‌کند.

گفته می‌شود روسیه پیشنهاد کرده بود تا در صورت حصول پیشرفت در مذاکرات روز شنبه در ژنو، دور بعدی مذاکرات در مسکو و با حضور نمایندگانی از ایران، سوریه و نیز عربستان برگزار شود. اما «گروه اقدام» زمان خاصی را برای نشست بعدی مشخص نکرده، اگرچه آقای عنان گفته با توجه به تحولات روزها و هفته‌های آینده، هر زمانی که نیاز باشد نشست اضطراری این گروه تشکیل خواهد شد.
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران مطلع شده است که خانواده بهمن احمدی امویی روزنامه‌نگاری که در تاریخ ۲۲ خرداد ۹۱ همراه با چندین تن دیگر از زندانیان سیاسی به سلول انفرادی زندان اوین منتقل شده بود و پس از آن به صورت غیرمنتظره در ۲۳ خرداد به زندان رجایی شهر منتقل شد ممنوع الملاقات است و بیش از ۳۵ روز است که خانواده‌اش از وی خبری ندارند.

انتقال بهمن احمدی امویی به زندان رجایی شهر در حالی صورت گرفته که در حکم زندان وی عنوان تبعید به زندانی دیگر ذکر نشده است و به همین جهت انتقال غیرمترقبه از اراده ای فراقانونی در تحولات اخیر پرونده این روزنامه نگار خبر می دهد.

چند روز پس از انتقال به زندان رجایی شهر آقای احمدی امویی به سلول انفرادی فرستاده شده است. گفته می شود که بند انفرادی زندان رجایی شهر از وضعیت بهداشتی بسیار نامطلوبی برخوردار است و اینکه خانواده او نمی توانند به هیچ عنوان از وی خبرحاصل کنند بسیار موجب نگرانی آنها شده است. نکته دیگری که در این انتقال ونگهداری در سلول انفرادی موجب نگرانی نزدیکان آقای امویی شده این است که هیچ سقف زمانی برای مدت زمانی که وی قرار است در سلول انفرادی باشد تعیین نشده ومعلوم نیست به چه منظوری او قرار است در این سلول نگهداری شود.

آخرین ملاقات خانواده این روزنامه نگار در هفته اول خرداد ماه صورت گرفته است. پس از آنکه جمعی از زندانیان برای مرحوم هدی صابر فعال سیاسی که سال گذشته جان خود را در زندان به دلیل حمله قلبی و کوتاهی در رسیدگی پزشکی از دست داد، مراسم سالگرد برگزار کرده بود، گارد شورش به مراسم حمله کرد و پس از آن بهمن احمدی امویی از ۲۳ خرداد از زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل شد بدون اینکه بتواند وسایل اولیه ضروری خود را به همراه خود ببرد. او از آن زمان در سلول انفرادی نگهداری می شود.

برخی از زندانیان سیاسی که طی هفته اول انتقال بهمن احمدی امویی به زندان رجایی شهر با خانواده های خود ملاقات کرده اند گفته اند که وضعیت روحیه این روزنامه نگار در زندان خوب است. با این حال پیگیری خانواده در خصوص اینکه چرا این زندانی عقیدتی از زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل شده است نتیجه ای نداشته است. به گفته یک منبع مطلع هم اکنون دادسرای امنیت زندان اوین مسوول تغییر و تحولات پرونده زندانیان سیاسی در زندان اوین را به عهده دارد و انتقال غیرمنتظره به زندان رجایی شهر توسط مسوولان دادسرا انجام شده است. این درحالی است که مشخص نیست به چه دلیلی او ممنوع الملاقات شده و همچنین چرا این انتقال صورت گرفته است.

هنگامی که هفته گذشته خانواده آقای امویی به ملاقات وی رفتند به آنها گفته شده است که اسم او در فهرست ملاقات شوندگان نیست و چنین تصمیمی توسط دادسرای امنیت زندان اوین گرفته شده و ربطی به زندان رجایی شهر ندارد. مسوولان دادسرای امنیت زندان اوین هم در خصوص تصمیمات خود پاسخگو نیستند.

به گفته یک منبع مطلع اگر چه مسوولان زندان رجایی شهر به وظایف خود عمل و دربرخورد با خانواده ملاحظات متداول در برخورد با نزدیکان زندانیان را رعایت می کنند، اما تصمیمات غیرمترقبه که منشاء قانونی هم نداشته است برای بسیاری از زندانیان موجب تعجب شده است. به علاوه رفتار ماموران امنیتی و نیز نیروهای دادستانی نامناسب گزارش شده است.

ژیلا بنی یعقوب همسر روزنامه نگار این زندانی عقیدتی در خصوص وضعیت همسرش سکوت اختیار کرده و این نگرانی در میان همکاران او ونیز فعالان حقوق بشر که تحولات پرونده او را دنبال می کنند وجود دارد که او ممکن است بر اساس الگویی که طی ماه های اخیر بارها به کار رفته توسط ماموران امنیتی و دادستانی تهدید شده باشد که در صورت اطلاع رسانی درمورد پرونده همسرش مشکلات بیشتری برای او در خارج و برای همسرش درداخل زندان به وجود آید.

روز گذشته در اعتراض به وضعیت مبهم انتقال بهمن احمدی امویی به زندان رجایی شهر و همچنین فرستادن او به سلول انفرادی روز گذشته بیش از ۱۲۰ روزنامه نگار در نامه ای به مقامات قضایی ایران خواستار رعایت قانون و آیین نامه سازمان زندان ها شدند. در این بیانیه کوتاه آمده است: « همکار مطبوعاتی ما، جناب آقای بهمن احمدی امویی، روزنامه‌نگار و کارشناس اقتصادی، که در حال طی دوران محکومیت خود در بند ۳۵۰ اوین بود، به شکل غیرمترقبه‌ای از زندان اوین به زندان رجایی شهر تبعید شد. با کمال تأسف، از سه روز پیش، خبر انتقال ایشان به سلول‌های انفرادی پرخطر و بس آلوده در این زندان، بر نگرانی ما نسبت به وضع ایشان افزوده است.امضاکنندگان این نامه، خواهان رعایت قانون و آیین‌نامه‌ سازمان زندان‌ها در مورد یک زندانی مطبوعاتی‌اند که به‌دلیل مقالات اقتصادی‌ و نقدهایش، محکوم شده و در حبس است. امیدواریم قدر قلم و شأن تمامی اصحاب قلم، چنان که باید، دانسته شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *